Linkbuilding is moeilijk, het kost tijd en kan voor de meesten van ons erg moeilijk zijn. Helaas is het voor de meesten van ons niet zo eenvoudig als alleen het produceren van inhoud die automatisch links krijgt. Onze inhoud heeft een zetje nodig om links te krijgen. Pas na verloop van tijd wordt het gemakkelijker als je de juiste relaties opbouwt.

De hier besproken technieken kunnen je helpen die relaties op te bouwen met de juiste mensen in jouw niche. Om zo de links te krijgen die jij verdient. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Laten we ter zake komen.

Backlinks van concurrentie gebruiken

  • Dus nummer één, dit is een kleine techniek die je kunt gebruiken om door de backlinks van jouw concurrenten te gebruiken. Door en de links eruit te halen die goed voor jou zijn. Dus het proces, je gaat naar Open Site Explorer, voert de URL van je concurrent in. Waar je een Excel-bestand kunt downloaden en dat Excel-bestand in een aangepaste zoekmachine van Google plaatsen. Dan kun je zoeken naar wat je maar wilt. Je kunt dus zoeken naar gastposts, je kunt zoeken naar concurrentie, je kunt zoeken naar gesponsorde links. Maak gebruik van al deze plaatsen vinden waar je concurrenten links hebben. Dan kun je meeliften op de achterkant van hun backlinks. Dat is het begin van je digitale pr.
  • Nummer twee: ga naar Meetup.com en zoek naar het woord 'blogger'. Verfijn de resultaten op jouw gebied en je zult zien dat lokale bloggers elkaar op dezelfde plek ontmoeten. Zo vind je misschien muziekbloggers, designbloggers, modebloggers. In plaats van al die mensen te e-mailen, ga je gewoon naar het platform. Het is een veel betere manier om een relatie op te bouwen dan alleen maar een heleboel e-mails te sturen. Dit zal een goede langetermijnrelatie opbouwen.

Gastberichten zoeken

  • Nummer drie: de gastberichten van jouw concurrenten vinden. Het is waarschijnlijk dat je concurrenten net zo goed gastposten als jij. Ze zullen lui zijn. Ze schrijven meestal een naamregel, geschreven door "Jan Smit, CEO van bedrijf X. Haal gewoon een fragment uit die bio en zoek ernaar in Google. Je zult een heleboel andere plaatsen vinden die ze als gast plaatsen. Je kunt ook contact met ze opnemen en je hebt een paar gemakkelijke win-links.
  • Zorg voor een profielpagina voor woordvoerders en bestuurders van jouw klanten. Dus als ze worden geciteerd door kranten of tijdschriften, kun je ze gewoon vragen om naar die profielpagina te linken. Ze willen misschien niet naar jouw startpagina linken als deze vrij commercieel is. Maar ze vinden het waarschijnlijk best leuk om naar een profielpagina te linken.
  • Nummer vier: je linkbuilding uitbesteden. Waarom is dit goed als je het ook zelf kunt doen? Je bespaart tijd, omdat je niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Want linkbuilding is lastig en tijd is geld.